Elektrokola s baterií v rámu pro vaši komfortní jízdu
Motor
V případě elektrokola není motor sice jeho srdcem, ale pomáhá vám šlapat do pedálů poměrně efektivně. Největší silou vás bude tlačit ten, co je zabudovaný jako součást náboje zadního kola. Naopak nejvíce úsporný pohon, co se týče ekonomického provozu akumulátoru, je umístěný ve středovém složení pedálů. Zároveň dobře celé elektrokolo vyvažuje, neboť se nachází v jeho těžišti.
Akumulátor
Elektromotor pohání baterie a těch opět existuje několik typů. Mohou být umístěné buď jako součást rámu, některé se instalují na nosič. Základním parametrem baterií je jejich životnost, ta se pohybuje většinou v rozmezí od tří do devíti let, v závislosti na kilometrovém nájezdu. Jejich výhodou je absence paměťového efektu, častého jevu u NiCd a NiMh článků, není tedy nutné baterii zcela vybít. Většina z nich se nabíjí v intervalu od jedné do dvou hodin, přičemž nabíjecí proces hlídá speciální elektronika, tzv. systém BMS.
Jízda bez baterie
Výhodou je, že lze elektrický pohon dodatečně namontovat i na běžné horské, trekové nebo silniční kolo. Zároveň je u klasických elektrokol baterie v rámu nebo na nosiči možné jet i v okamžiku, kdy se baterie vybije, v nouzovém případě tedy kolo dopravíte do místa určení, i když pochopitelně s vyvinutím většího úsilí. Počítat musíte s tím, že baterie i motor přidají na váze o několik kilogramů.
Jaký typ si pořídit
Elektrokola nejsou univerzální, liší se v mnoha ohledech, především způsobem provozování.
Městské – nenáročný prostředek do městských ulic a křižovatek, převážně v jízdě po rovině, po asfaltových silnicích a cyklostezkách nebo parcích.
Trekové – vhodné i do lehčího terénu mimo město, na běžné cyklotrasy, s minimální zátěží v brašnách. Ideální pro několikahodinové jednodenní výlety.
Horské – dražší typy pro náročnou jízdu v kopcovitém terénu nebo na lesních cestách a pěšinách.
Skládačka – pohodlně ne složíte do kufru auta a není třeba kvůli nim kupovat a montovat nosiče na tažná zařízení, nebo nosiče střešní.